دکترجلیلی:باید تلاش کردتا انحصارهایی که قدرت های خارجی درمحصولات دانش بنیان ایجادکرده اند،شکسته شود.
تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393 |
نويسنده : سیدحسین نجیبی


نماینده مقام معظم رهبری در حاشیه نمایشگاه به بیان ویژگی های دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران پرداخت که اهم آن به شرح ذیل می باشد:

- شرکت های حاضر در این نمایشگاه از روندی که از سال گذشته در معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری شروع شد و امسال هم ادامه پیدا کرد، راضی هستند؛ چراکه می بینند نمایشگاه به نیازهایشان پاسخ داده است.

- اکثر افرادی که در این نمایشگاه شرکت کردند، جوان هستند که نشان می دهد نسل جدید ما به خودباوری رسیده است و این بسیار ارزشمند است.

- اگر توجه و تمرکز لازم در عرصه توانمندی های داخلی صورت گیرد، می توانیم پیشرفت های زیادی را در فن آوری های بالا به رخ جهانیان بکشانیم؛ به عنوان مثال در همین نمایشگاه، محصولاتی وجود دارد که اصلا مشابه خارجی ندارند.

- موضوعی که می تواند در برنامه ریزی های کلان کشور مورد استفاده قرار گیرد این است که اتکا به ظرفیت های داخلی موجب کاهش شدید قیمت محصولات مورد نیاز می شود؛ در همین نمایشگاه، تولیدات شرکت های دانش بنیان داخلی از ½ تا ۱۰/۱ کمتر از قیمت مشابه خارجی آنها بوده است که طبیعتا باعث کاهش هزینه های کشور می شود؛ همچنین باعث خواهد شداشتغال بیشتری در فارغ التحصیلان سطوح بالا ایجاد کند.

- این شوق و اشتیاقی که در بین نخبگان ایرانی حاضر در نمایشگاه دیده می شود و این احساس که می توانند ایده های خود را تا مرحله تجاری سازی محقق کنند، از مهاجرت نخبگان جلوگیری می کند.

- یکی از کارهای بزرگ شرکت های حاضر در نمایشگاه این است که انحصار خارجی ها در محصولات دانش بنیان را شکستند و حتی در برخی از موارد، خود محصولاتی را به صورت انحصاری تولید کرده اند که بسیار ارزشمند است.

همچنین دکتر جلیلی پیشنهادهایی ذیل را به مسئولان نمایشگاه ارائه داد:

- در راستای تلاشی که شرکت های دانش بنیان کشور انجام می دهند، مناسب است مرکزی تاسیس شود که بتواند خدمات و پشتیبانی هایی برای فروش محصولات در خارج از کشور ارائه دهد؛ یعنی بتواند خریداران خارجی را به این مجموعه ها وصل کند و آنها را به بازارهای جهانی معرفی نماید.

- باید تلاش کرد تا کارهایی که دولت های خارجی برای اعمال انحصار در محصولات دانش بنیان انجام می دهند شکسته شود. جمهوری اسلامی می تواند از ظرفیت های داخلی خود و ظرفیت های منطقه ای و جهانی مثل جنبش عدم تعهد استفاده کند و انحصار شرکت های خارجی را از بین ببرد؛ به عنوان مثال استانداردهایی طراحی کرد و از این طریق مرجع معتبری برای تائید دستاوردهای علمی و تولیدات دانش بنیان دیگر کشورها ایجاد کرد.

- اکثر تولید کنندگان تجهیزات بر اساس انگیزه های شخصی به این عرصه وارد شده اند و به تلاش های خود توسعه داده اند؛ به نظر می رسد صرفا نباید به این انگیره ها اکتفا کرد بلکه مناسب است در میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انگیزه سازی کرد و به وسیله جهت دهی به اذهان و انگیزه های مخترعان و نوآوران، به شکل گیری ایده ها در این ارتباط کمک کرد.

در پایان این بازدید دو تن از مسئولان نمایشگاه در ارتباط با چگونگی و فرایند شکل گیری نمایشگاه و موفقیت های صورت گرفته مطالبی بیان داشتند و نکاتی را در ارتباط با مشکلات و اقدامات لازم جهت بهینه سازی نمایشگاه در دوره های بعد ارائه کردند و به پرسش های صاحب نظران و کارشناسان همراه با دکتر جلیلی پاسخ دادند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آخرين مطالب ارسالي :
ابر برچسب
نويسندگان
وبلاگ دوستان
» ابزار وبلاگ
» خرید لایسنس نود32
» زنگ معرفت
» مهدی موعود (عج)
» صرفه جهت خنده
» تهاجم فرهنگی
» طب الشریف
» دانلود مداحی و مولودی
» انتخابات11
» ملکوت
» اهل بیت (علیهم السلام)
» جام نیوز
» همراهان مردمی سعید جلیلی در تهران
» ستاد مردمی دکتر جلیلی استان فارس
» ستاد مردمی دکتر سعید جلیلی
» ردیاب جی پی اس ماشین
» ارم زوتی z300
» جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ حمایتی از دکتر سعید جلیلی و آدرس http://dr.saeeidjalili.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





طراح قالب
مقتدر مظلوم
امكانات وبلاگ

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 233
بازدید کل : 6858
تعداد مطالب : 66
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1



free glitter text and family website at FamilyLobby.com



دایرکتوری افسران ارزشی

پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم

طرفدار دکتر سعید جلیلی

جنبش وبلاگي من راي مي دهم

تمامي حقوق اين وب متعلق به دکترجلیلی:باید تلاش کردتا انحصارهایی که قدرت های خارجی درمحصولات دانش بنیان ایجادکرده اند،شکسته شود. بوده و کپي برداري بدون ذکر منبع حرام مي باشد